1η έκδοση: «Σταμάτα να μιλάς για θάνατο μωρό μου» | Νίκος Σούζας

Η πρώτη έκδοση των ελευθεριακών εκδόσεων θεσσαλονίκης «Ναυτίλος» είναι το βιβλίο του Νίκου Σούζα «Σταμάτα να μιλάς για θάνατο μωρό μου» πολιτική και κουλτούρα στο ανταγωνιστικό κίνημα στην Ελλάδα (1974-1998). Το βιβλίο σελιδοποιήθηκε από τον Νίκο Νικολαΐδη, ο οποίος είχε και την επιμέλεια του εξωφύλλου. Φιλολογική επιμέλεια έκαναν οι Σωκράτης Βακιρτζιάν, Παρίτσα Νικολουδάκη, Νατάσα Πανάγου και Άρης Τσιούμας. Το βιβλίο τυπώθηκε σε 30 ψηφιακά αντίτυπα στα τέλη του Μαΐου ώστε να παρουσιαστεί -για πρώτη φορά- στο 2ο φεστιβάλ Αναρχικού Βιβλίου Πάτρας. 700 αντίτυπα θα τυπωθούν για την πρώτη έκδοση στο «Ψυμίθι» του Νίκου Καρακώστα στην Αθήνα και η πρώτη διάθεση τους θα γίνει σε μειωμένη τιμή από το 5ο ελευθεριακό φεστιβάλ Θεσσαλονίκης από την Τρίτη 16 Ιουνίου. Το αμέσως επόμενο διάστημα, όταν ολοκληρωθεί η διανομή θα μπορείτε να το προμηθευτείτε από τα βιβλιοπωλεία όσο φυσικά και από κινηματικές δομές σε όλη την Ελλάδα.

Το βιβλίο είναι 432 σελίδες σε σχήμα 17Χ24 και η τιμή του από τις κινηματικές δομές θα ανέρχεται στα 10Ε.

cropped-cropped-exofyllo41.jpg

Π Ε Ρ Ι Ε Χ Ο Μ Ε Ν Α

Εισαγωγή . 17

1. ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
1.1. Η προσέγγιση του Alberto Melucci για τα νέα κοινωνικά κινήματα . 23
1.2. Μεταναρχισμός . 29
1.2.1. Μαρξ – Μπακούνιν . 30
1.2.2. Μπακούνιν – Φουκώ . 31
1.2.3. Η πανταχού παρουσία της εξουσίας . 34
1.2.4. Η πανταχού παρουσία της αντίστασης . 35
1.2.5. Οι καταβολές του μεταναρχισμού . 37

1.3. Το «παγκόσμιο ’68» ως μεταίχμιο των επαναστατικών προσδοκιών . 42
1.3.1. Για μια μοριακή επανάσταση; . 45
1.3.2. «Προσωρινές Αυτόνομες Ζώνες» . 47
1.3.3. Κοινωνική ή μοριακή επανάσταση: Ένα αγεφύρωτο χάσμα; . 48

2. ΤΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
2.1. Οι καταβολές . 55
2.2. Πολιτικες και πολιτισμικες ζυμωσεις στα εξαρχεια της μεταπολιτευσης . 64
2.3. Η ανάδυση του αναρχικου/αντιεξουσιαστικου (α/α) «χωρου» . 70
2.4. Ο «ιδιοτυπος πολεμος» της δεκαετιας του ’80 . 77

2.4.1. «Ιδεολογική καταστολή» . 77
2.4.2. «Καταστολή των αισθήσεων» . 86
2.4.3. «Πολεοδομική καταστολή» . 89
2.4.4. Αστυνομική καταστολή . 91

3. ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΧΩΡΟΣ: ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΣΤΕΓΗΣ
3.1. Καταλήψεις στέγης στην Ευρώπη . 105
3.1.1. Το στεγαστικό πρόβλημα . 105
3.1.2. Η «επανοικειοποίηση της καθημερινής ζωής» . 107

3.2. Η ελληνική περίπτωση . 112
3.2.1. Η επίδραση της πυρηνικής οικογένειας . 112
3.2.2. Το στεγαστικό ζήτημα . 115
3.2.3. Το «πρώτο κύμα καταλήψεων στέγης» . 116
3.2.4. Το «δεύτερο κύμα καταλήψεων στέγης» . 120
3.2.5. Ο χάρτης του «δεύτερου κύματος» . 125
3.2.6. Η ενδοκινηματική διαμάχη για το «πολιτικό» και το «εναλλακτικό» . 127
3.2.7. Ο «θερμός χειμώνας των καταλήψεων» . 132
3.2.8. Ο χάρτης του «θερμού χειμώνα» . 140

3.3. Ερμηνευτικές προσεγγίσεις
των καταλήψεων στέγης στην Ελλάδα . 144
3.3.1 Από την καθημερινή πολιτικοποίηση στην πολιτικοποίηση
της καθημερινής ζωής (και τανάπαλιν) . 144
3.3.2. Το ζήτημα της νομιμότητας . 148
3.3.3. Δημόσιο και ιδιωτικό: Ανασυνθέτοντας τα όρια . 152
3.3.4. Αυτοδιαχείριση, αντί-ιεραρχία και άτυπη ιεραρχία . 159

4. ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΗ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΑ
4.1. Η θεωρητική διαμάχη για τη φύση του μέσου . 173
4.2. Η «ελευθερη ραδιοφωνια» στην ελλαδα . 184

4.3. Η άνθιση της αυτοδιαχειριζόμενης ραδιοφωνίας
στην ελλαδα . 196
4.3.1. Οι απαρχές . 196
4.3.2. Οι βασικοί άξονες λειτουργίας:
Αντί-ιεραρχία και «αντί-εμπορευματικό» . 200
4.3.3. Νομικό πλαίσιο και καταστολή . 209
4.3.4. Κοινωνικό ραδιόφωνο . 217
4.3.5. Πειραματικό ραδιόφωνο . 221
4.3.6. Μέσο προπαγάνδας; . 224

4.4. Για μια «κινηματική θεωρία της επικοινωνίας» . 227
4.4.1. Για μια ολιστική επικοινωνία . 227
4.4.2. Εκφάνσεις ενός «μποντριγιαρικού λουδιτισμού» . 229
4.4.3. Τα Μ.Μ.Ε. ως μηχανισμοί μεσολάβησης . 231
4.4.4. «Σημειολογικός ανταρτοπόλεμος» . 234
4.4.5. Η απόρριψη των επίσημων Μ.Μ.Ε. . 236

5. ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ:
ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
5.1. Η πολιτική σημασία του rock στην μεταπολίτευση . 241
5.1.1. Η περίπτωση του Νικόλα Άσιμου . 241
5.1.2. Το rock των Εξαρχείων . 243
5.1.3. Η πολιτική των συναυλιών . 246

5.2. Η PUNK ΕΚΔΟΧΗ ΤΟΥ «ΙΔΙΟΤΥΠΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ» ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ ’80 . 252
5.2.1. Τα βασικά χαρακτηριστικά της punk υποκουλτούρας 252
5.2.2. «Punk μανιφέστα»: Η θεματολογία των στίχων . 261
5.2.3. Ενάντια στην αφομοίωση:
Από την υποκουλτούρα στην αντικουλτούρα . 265
5.2.4. Η διεθνής «αναρχο-punk» σκηνή και η επιρροή της στην Ελλάδα . 270

5.3. Η συγκρότηση της αυτοοργανωμένης μουσικής σκηνής . 276
5.3.1. Το Στέκι της Φιλοσοφικής στην Θεσσαλονίκη . 280
5.3.2. Η Villa Amalias στην Αθήνα . 283

5.3.3. Η περίπτωση της Πάτρας . 288
5.3.4. Η εξάπλωση του punk στην ελληνική επαρχία . 288

5.4. Το «σχίσμα» στους κόλπους της σκηνής . 295
5.4.1. Η περίπτωση της Αθήνας . 295
5.4.2. Η εκδοχή του «σχίσματος» στην Θεσσαλονίκη . 305
5.4.3. Το «σχίσμα» στους κόλπους των zines . 318
5.4.4 Ερμηνείες του «σχίσματος» . 322

5.5. Η παγίωση των χαρακτηριστικών της αυτοοργανωμένης μουσικής σκηνής . 328
5.5.1. Η Villa Βαρβάρα στην Θεσσαλονίκη . 329
5.5.2. «Διατάραξη Οικιακής Ειρήνης» . 335
5.5.3. Τα κυρίαρχα αισθητικά στοιχεία της σκηνής . 337
5.5.4. Η παγίωση των όρων των αυτοοργανωμένων συναυλιών . 340
5.5.5. Η αναπόφευκτη (;) ύφεση της σκηνής . 344

5.6. Κριτική αποτίμηση της αυτοοργανωμένης μουσικής
σκηνής στην Ελλάδα . 347
5.6.1. Επιχειρώντας το «ξεπέρασμα της τέχνης» . 347
5.6.2. Κριτική του επιχειρούμενου «ξεπεράσματος της τέχνης» . 354
5.6.3. Η αυτοοργανωμένη μουσική σκηνή ως «πολιτισμικό πεδίο». 364
5.6.4. Αυτοοργανωμένη μουσική σκηνή και στρατευμένη τέχνη . 368
5.6.5. Το ζήτημα της βίας στις συναυλίες . 372
5.6.6. Το ζήτημα της γκετοποίησης . 376

Αντί Επιλόγου . 385
Βιβλιογραφία . 395

Advertisements

One comment

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s